jueves, 13 de mayo de 2010

Privatización de la diagonal de Barcelona? Gracias, pero no, gracias


Hoy me ha llegado este email que aporta un punto de vista bastante interesante sobre la consulta del consistorio de Barcelona sobre qué plan urbanístico es el más adecuado para la remodelación de la Av. Diagonal:


EL PERQUÈ DE LA DIAGONAL: UN PASTÍS DE 50M€



La ciutadania té dret a votar, en el cas d’una artèria principal proprietat nostra com la Diagonal, no sobre la decoració, sino sobre l’urbanisme: estructura territorial de mobilitat, impacte sobre barris afectats, impacte atmosfèric, agents urbans implicats, costos colaterals, qui paga què. No es pot aprovar un projecte sense debatre abans el concepte, que en essència té 3 punts:


1er Volem abocar els més de 100mil automòbils/día que avui passen per la Diagonal cap els ja saturats carrers de Rossellò, Provença, Mallorca i Consell de Cent? Es més important pacificar el trànsit d’una artèria vertebradora territorial, convertint l’Eixample en una xarxa de trànsit rodat massiu? O es millor pacificar el trànsit en un barri cada cop més residencial, on el comerç de centralitat minva, aprop de les finestres on la gent dorm, segons el model Cerdà primigeni, recuperat fa poc per l’Agencia d’Ecologia Urbana, formant bosses de 3x3 illes de zones 30 (Kms/h) amb carrers tipus Enric Granados, prou funcional i agradable?

2ºn Cóm absorbir l’impacte atmosfèric de la tala massiva de la quadruple filera de palmeres i plàtans centenaris, quina superfície de copes equival a 6 grans parcs, unes 60Has de verd, durant el temps de les obres i fins el creixement dels nous arbres, pel que caldran 12 anys?

3er i crucial: quina modalitat de transport convé més als ciutadans? Tramvía, Metro o Bus, doncs aquests determinen la forma. Amb enormes canvis induïts sobre la semaforització de tot el Centre, les opcions municipals A i B dediquen 2 carrils només al Tramvia, el Metro ni es considera, i el Bus queda expulsat! Tant si guanya A com B, uns 50 milions de billets anuals es transvasaran del Bus a TRAM S.A., imperceptiblement pels usuaris, doncs comprarem la mateixa T10 o billet, on no es veu a quí els paguem.
Perquè? Avui, l’ATM cobra unificadament els billets, amb aparença de servei públic; però desprès, la recaptació es reparteix proporcionalment als respectius usuaris entre els ens integrants, siguin públics: Renfe, FGC i TMB, o els privats a qui l’ATM ha donat concessions, com p.ex. el Tramvía del Llobregat i el Besòs: TRAM S.A.
Però el capital de TRAM S.A. es 77%privat: Alstom 20,25%; Fomento de Construcciones y Contratas 19,3%; COMSA 12,4%; Acciona 10,48%; MARFINA 10%; DETREN 4,8%. Es aquest el perquè de tot plegat? Acceptarem detraure uns 50 milions d’€/any de la recaptació de TMB, de proprietat i gestió nostra controlable, per regalar-los a la gestora privada TRAM S.A.? Li cedirem gratis 30kms de carril, 15 Has públiques, per explotació privada permanent, a canvi només del cost de l’obra, que equival a la facturació d’un sol any? Es tracta d’un regal prou gran a un grup de multinacionals i grans constructores, que justifica els 3M€ de l’enorme propaganda, i en plena crisi! Un regal que necessita l’aval majoritari per ser legítim.
Però hi ha més: podrem garantir desprès la viabilitat econòmica del sistema públic de transport metropolità sense aquests excedents en les línies rendibles, que compensen les línies deficitàries? O també privatitzaran aquestes?


Excepte que s’ens estigui plebiscitant, encobertament, tant a A com a B, un parti pris municipal:
la privatització de la Diagonal.


Ada Llorens
Arquitecta, urbanista, paisatgista

3 comentarios:

la patata de la libertad dijo...

Jo no trobo ni un argument bo, ho sento. Aniré punt per punt:

1. Fer una projecció del volum actual de cotxes al que serà la Diagonal reformada és un gran error, ja que en els darrers anys s’ha demostrat que les peatonalitzacions i pacificacions de zones de Barcelona no han estès el trànsit a les zones del costat: l’han reduït. Principalment per l’efecte disuasori que té el càlcul d’eficiència temps/medi de transport que hom realitza. Tots els urbanistes i arquitectes que escriuen sobre aquest tema es comporten com economistes, fent projeccions de xifres sense posar sobre la taula totes les variables. Això es coneix com la Falacia de Ricardo, i és un mètode que s’empara en les matemàtiques per demostrar una incertesa.
2. Aquesta tala només es produeix a la opció B. A més, si es contempla, per exemple, la Avda. Josep Tarradellas, es pot comprobar que els arbres de la rambla han asolit una mida considerable (uns 4 m d’alçada i una ombra similar a la d’un plataner) en només 7 o 8 anys. La major part dels arbres de la Diagonal estan malalts i ho estan precisament per la contaminació. A banda, em falta un càlcul: aquest impacte atmosfèric que s’assumiria a la opció B ¿com quedaria amb una reducció del trànsit de gairebé un 70%? ¿Sense cotxes, hauria d’absorbir la massa forestal la mateixa quantitat de fum?
3. Una gran quantitat dels serveis de l’ajuntament estan privatitzats. És una merda, però es un tema que pot abordar per separat, ja que afecta una gran part d’aspectes de la gestió municipal. Treure-ho just ara quan es pretén pacificar un àrea bruta, contaminada i guanyada per l’automòbil em sembla utilitzar malintencionadament l’anticapitalisme contra l’ecologisme.
A l’article es diu també que els autobusos no es consideren. És mentida: a la opció A, hi ha un carril bus en cada sentit.
Y ja per finalitzar: els qui transitem la Diagonal a diari sabem perfectament qui es mou i com: una gran part d’usuaris agafen els busos per fer dues parades (uns 400m) i una gran quantitat baixa de l’autobús i espera a Francesc Macià per anar fins a la universitat... A la Diagonal, hom es mou Diagonal amunt Diagonal avall pel que sembla evident que el millor és un tranvia.

Manel dijo...

Més debat!

1. Pel que dius, doncs, no es pot fer cap projecció; ni que reduirà el trànsit ni que l´augmentarà.
2. Se suposa que els cotxes que deixin de circular per la Diagonal ho faran per alguna ruta alternativa.
3. Es tracta de no aprofundir en aquesta tendència privatitzadora i no seguir cedint espai públic per explotació privada.

En general estic a favor de que es restringeixi el tránsit de vehicles privats a Barcelona, però n´estic fins als collons de despilfarrar diners en obra pública i, pel que he llegit, aquesta és una obra bastant cara (Potser el fet de patir les obres a la Ronda del Guinardó condiciona el meu punt de vista, ja ja)

la patata de la libertad dijo...

Només uns matisos:

Sobre els teus dos primers punts: fer una projecció de la mateixa quantitat de cotxes que circulen avui cap al nou escenari és erroni perque amb les experiènces viscudes aixó no ho succeït així. Altres projeccions sí es poden fer amb menys risc, com per exemple, calcular un percentatge de automovilistes "switchers" (cap al transport públic).

I sobre el que dius al final: pensar que els diners presupostats per obra pública s'estalviaran (si aquesta no es fa) es conéixer poc el régim d'activitat i despesa de les administracions: ells fan unes projeccions per partides presupostàries que s'assignen a obra publica i el que no es gasti a la Diagonal es gastarà en una altre cosa (perque si no, en els propers presupostos s'els hi restarà la quantitat no gastada). Així funciona l'Estat a tots els nivells. No hi ha gens de flexibilitat en els gastos dins un exercici. No es pot destinar a obra social el que té assignat a obra pública...

Mira: a mi l'Hereu em sembla un papanatas profund, i no m'agrada que la democràcia participativa s'exerceixi de forma selectiva i propagandística, però el fi és essencialment bo, i, francament, jo ja passo de seguir el fil polític. Jo vull espai per mi i els meus fills. Vull menys cotxes, menys fum i menys soroll, i els meus "enemics", ara mateix, son tots els ciutadans egoistes motoritzats sense conciència social...

Per una cosa bona que preten fer el capullu de l'Hereu...