Privatización de la diagonal de Barcelona? Gracias, pero no, gracias


Hoy me ha llegado este email que aporta un punto de vista bastante interesante sobre la consulta del consistorio de Barcelona sobre qué plan urbanístico es el más adecuado para la remodelación de la Av. Diagonal:


EL PERQUÈ DE LA DIAGONAL: UN PASTÍS DE 50M€



La ciutadania té dret a votar, en el cas d’una artèria principal proprietat nostra com la Diagonal, no sobre la decoració, sino sobre l’urbanisme: estructura territorial de mobilitat, impacte sobre barris afectats, impacte atmosfèric, agents urbans implicats, costos colaterals, qui paga què. No es pot aprovar un projecte sense debatre abans el concepte, que en essència té 3 punts:


1er Volem abocar els més de 100mil automòbils/día que avui passen per la Diagonal cap els ja saturats carrers de Rossellò, Provença, Mallorca i Consell de Cent? Es més important pacificar el trànsit d’una artèria vertebradora territorial, convertint l’Eixample en una xarxa de trànsit rodat massiu? O es millor pacificar el trànsit en un barri cada cop més residencial, on el comerç de centralitat minva, aprop de les finestres on la gent dorm, segons el model Cerdà primigeni, recuperat fa poc per l’Agencia d’Ecologia Urbana, formant bosses de 3x3 illes de zones 30 (Kms/h) amb carrers tipus Enric Granados, prou funcional i agradable?

2ºn Cóm absorbir l’impacte atmosfèric de la tala massiva de la quadruple filera de palmeres i plàtans centenaris, quina superfície de copes equival a 6 grans parcs, unes 60Has de verd, durant el temps de les obres i fins el creixement dels nous arbres, pel que caldran 12 anys?

3er i crucial: quina modalitat de transport convé més als ciutadans? Tramvía, Metro o Bus, doncs aquests determinen la forma. Amb enormes canvis induïts sobre la semaforització de tot el Centre, les opcions municipals A i B dediquen 2 carrils només al Tramvia, el Metro ni es considera, i el Bus queda expulsat! Tant si guanya A com B, uns 50 milions de billets anuals es transvasaran del Bus a TRAM S.A., imperceptiblement pels usuaris, doncs comprarem la mateixa T10 o billet, on no es veu a quí els paguem.
Perquè? Avui, l’ATM cobra unificadament els billets, amb aparença de servei públic; però desprès, la recaptació es reparteix proporcionalment als respectius usuaris entre els ens integrants, siguin públics: Renfe, FGC i TMB, o els privats a qui l’ATM ha donat concessions, com p.ex. el Tramvía del Llobregat i el Besòs: TRAM S.A.
Però el capital de TRAM S.A. es 77%privat: Alstom 20,25%; Fomento de Construcciones y Contratas 19,3%; COMSA 12,4%; Acciona 10,48%; MARFINA 10%; DETREN 4,8%. Es aquest el perquè de tot plegat? Acceptarem detraure uns 50 milions d’€/any de la recaptació de TMB, de proprietat i gestió nostra controlable, per regalar-los a la gestora privada TRAM S.A.? Li cedirem gratis 30kms de carril, 15 Has públiques, per explotació privada permanent, a canvi només del cost de l’obra, que equival a la facturació d’un sol any? Es tracta d’un regal prou gran a un grup de multinacionals i grans constructores, que justifica els 3M€ de l’enorme propaganda, i en plena crisi! Un regal que necessita l’aval majoritari per ser legítim.
Però hi ha més: podrem garantir desprès la viabilitat econòmica del sistema públic de transport metropolità sense aquests excedents en les línies rendibles, que compensen les línies deficitàries? O també privatitzaran aquestes?


Excepte que s’ens estigui plebiscitant, encobertament, tant a A com a B, un parti pris municipal:
la privatització de la Diagonal.


Ada Llorens
Arquitecta, urbanista, paisatgista